HTML

látogató számláló

Friss kommentok

  • Ziebi: Szia, most találtam a blogra, és nagyon mosolygok, mintha mi lennénk pepitában. Nálunk: biológus, ... (2013.08.18. 20:15) az amerikaiak KEDVESEK
  • M+M: molly: Szia Ditke, köszönöm a tanácsot, ha lehet és adsz egy e-mail címet, kérdeznék még pár dolgot, ha... (2011.09.21. 00:04) extrém időjárás vol. 3.
  • isolde: Ó, én is nagyon szeretem őket, Amszterdamban voltam pár éve koncerten, nagyon jók élőben (is). (2011.06.25. 19:22) The sprawl
  • Zs. Orsi: beirtam az alberletkeresest a blogomba. ha van idod nezd meg. hatha segit nektek is a jovoben... ... (2011.06.12. 19:06) Feljegyzések az Old Spanish Trail-ről
  • Hella1975: A throw-val már itt a UK-ben is találkoztam. :) (2011.04.30. 22:57) Furcsa amerikai nyelv c. rovatunk

Linkblog

2010.09.30. 22:14 M+M: marci

vadkapitalizmus

Mielőtt beköltöztünk/-bútoroztunk volna, be kellett kapcsoltatni az áramot. Kiderült, hogy ezt megtehetem a számítógép előtt ülve is, anélkül, hogy bárhova be kellene mennem, sorba kellene állnom, alá kéne írnom. Illetve csak majdnem, az én esetemben telefonra is szükség volt, mivel még nem volt Social Security Numberem. Ez amolyan személyi szám/adószám/TAJ-szám kombó, sok helyen meg kell adni, de úgy kell rá vigyázni, mint a szemünk fényére: jobb, ha senki se látja a számot, mert visszaélhetnek vele. Ilyenkor identity theftről, azaz személyazonosság-lopásról van szó. Bizonyám. Egyébként én sose értettem, hogy Magyarországon miért kell harmincötféle azonosítószám, Angliában, de Olaszországban is nagyjából elég egyetlen szám, amit születésedkor megkapsz (NI number ill. codice fiscale). Na mindegy.

Szóval megnéztem azt a weboldalt, ami az ingatlan címének ismeretében felkínálja az opciókat: milyen áramszolgáltatók miféle csomagjai közül választhatok. Már ez is meglepetés volt, gondoltam van az amerikai ELMÜ, aztán kész.

Hát nem. Negyven-valahány különböző szolgáltató közül választhattam (nem viccelek!), ráadásul mindegyik számos különféle plant kínált. Volt olyan, ami fix árat garantál adott ideig, de olyan is, amelyik a piaci változásokat követve indexált árat ad (azaz ha esnek az árak, az villanyszámla is kevesebb lesz, de adott esetben persze jól fel is mehet). Amin teljesen leesett az állam, az az, hogy megválaszthatja a derék felhasználó, hogy hány százalékban kíván zöld energiát használni. Büszkén jelentem, hogy egy 100%-os zöld plan mellett döntöttem.

Úgy működik a dolog, hogy van néhány nagy áramgyártó, ők bitorolják az erőműveket, azaz tőlük jön a delej. De ők nem vacakolnak az eladással, azt a viszonteladókra bízzák (ebből van sok). Aztán vannak azok a cégek, akik konkrétan kezelik a villanypóznákat, villanyórákat stb. Na most az történt, hogy én telefonon megrendeltem a szolgáltatást, a vállalat ezután szólt a "karbantartó" vállalatnak, akik kimentek, megnézték a villanyórát (ami nem a lakásban van, miért is kell, hogy ott legyen?), bekötötték, amit kellett és mire odaértünk, már pörgött a ventillátor, a hűtő, és a légkondi is ment (volna, ha nem lett volna valami baj, de ez más történet).

Így ha jobb árat talál az ember (és nem kötött hűségszerződést) bármikor szolgáltatót válthat onlájn, anélkül, hogy egy másodpercre is kimaradna az áram a lakásában. És nincs semmi ilyesmi, hogy egy ingatlan vásárlásakor a régi és új tulajdonosnak együtt be kell mennie az összes közműszolgáltatóhoz névátírás céljából.

Ez nem egy tematikus Amerikát istenítő blog, de ez azért eléggé tetszett, na.

 

4 komment

Címkék: lakás mindennapok vadkapitalizmus


A bejegyzés trackback címe:

https://houstory.blog.hu/api/trackback/id/tr752335853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pozsi83 2010.10.01. 13:51:14

A zold energia egyebkent dragabb? Mennyivel? Es ez mit jelent a gyakorlatban? Van ket kulon vezetek: az egyiken jon a "zold', a masikon a "nem zold"? Nem hiszem.

M+M: marci 2010.10.10. 07:31:55

@pozsi83: Sokféle konstrukció volt, és talán átlagban drágább egy kicsit, de én persze olyat választottam, ami nem tűnt annak.

Jó kérdés, gondolom, az van, hogy ha ezerből 100 felhasználó zöld energiát akar használni, akkor nekik kötelező az áram egytizedét zöld erőművektől venni. De ez csak tipp.

pozsi83 2010.10.11. 10:26:54

@M+M: marci: Ja, en is valami ilyesmire tippeltem.
süti beállítások módosítása